Data: 29 listopada 2024 r.;
Miejsce: Warszawa, Uczelnia Łazarskiego, Aula 58, godz. 9:30
Konferencja jest skierowana do:
- pracowników naukowych,
- doktorantów,
- sędziów,
- profesjonalnych pełnomocników,
- ubezpieczycieli,
- biegłych samochodowych,
- przedstawicieli warsztatów
- samochodowych,
- specjalistów rynku motoryzacji.
Cele Konferencji
Omówienie i przedstawienie następujących zagadnień:
- Celem konferencji jest wymiana poglądów, prezentacja najnowszych wyników badań naukowych oraz dyskusje skoncentrowane wokół aktualnych wyzwań w świetle nowelizacji Dyrektywy 2021/2118 dotyczącej ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK w tym orzecznictwa Sądu Najwyższego i sądów powszechnych w zakresie obejmującym problematykę zmiany definicji ruchu pojazdu mechanicznego I odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Przedmiotem szczegółowej analizy będą m.in. zagadnienia:
- Czy wprowadzenie definicji „ruchu pojazdu mechanicznego” zmieni zakres odpowiedzialności ubezpieczycieli OC posiadaczy pojazdów?
- Założenia nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK (wprowadzenie definicji „ruchu pojazdu mechanicznego”).
- Nowelizacja dyrektywy 2021/2118 i ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK a orzecznictwo SN i sądów powszechnych.
- Pokrycie ubezpieczeniami dobrowolnymi szkód wynikłych ze zdarzeń, które nie stanowią „ruchu pojazdu mechanicznego”.
- Czy zakres odpowiedzialności posiadacza „mechanicznego środka komunikacji wprawianego w ruch za pomocą sił przyrody” może być szerszy od zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela OC posiadaczy pojazdów mechanicznych?
- Różnice dotyczące desygnatów pojęć: „mechanicznego środka komunikacji wprawianego w ruch za pomocą sił przyrody” i „pojazdu mechanicznego”.
- b. Koncepcja autonomia prawa ubezpieczeń wobec prawa odszkodowawczego i koncepcja powiązania prawa ubezpieczeń z prawem odszkodowawczym.
- Pożądany zakres ochrony posiadacza pojazdu (w tym posiadacza pojazdu wielofunkcyjnego) przed roszczeniami osób poszkodowanych.
- Czy należy dzielić poszkodowanych na tych, którzy mają gwarancję uzyskania pełnego odszkodowania i tych którzy gwarancji takiej nie mają? Jeśli tak, to według jakich kryteriów?
- Poszkodowane osoby fizyczne i poszkodowane osoby prawne.
- Poszkodowani wskutek zdarzeń wynikłych z ruchu drogowego i poszkodowani wskutek innych zdarzeń.
- Problem ustalenia aksjologicznie zasadnych kryteriów podziału poszkodowanych i konsekwentnego ich stosowania.
Organizatorzy
Katedry Prawa Cywilnego i Postepowania Cywilnego UŁa, Katedra Prawa Cywilnego, Handlowego i Ubezpieczeniowego UAM, Redakcja Prawa Asekuracyjnego
Patroni
Paneliści
- prof. dr hab. Adam Olejniczak
Uczelnia Łazarskiego - dr hab. Aneta Łazarska, prof. UŁa
Uczelnia Łazarskiego - dr Marcin Orlicki, prof. UAM Poznaniu
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - dr hab. Jakub Pokrzywniak, prof. UAM w Poznaniu
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - dr hab. Szymon Byczko, prof. UŁ
Uniwersytet Łódzki - dr Arkadiusz Turczyn
Uczelnia Łazarskiego, asystent w SN - radca prawny mgr Grzegorz Zawisza
Uczelnia Łazarskiego - Katarzyna Szwedo-Mackiewicz
Zastępca Dyrektora Departamentu Analiz i Legislacji w Biurze Rzecznika Finansowego